Címlap Jegyzet jegyzet CUI PRODEST? (KINEK AZ ÉRDEKÉBEN?)

Lovaricko shibako grizhipe

Kiadványaink

Radio Romano

Archív

Csatka

Közös Út Baráti Kör

Blog

Névjegy

Gindima

Tumencaj muro dyi sagda. Te na bisterdyon pa jekhavreste, zhikaj e luma luma avla,..

http://rfgy.blog.hu/

Portré

Rostás-Farkas György

CTMT videók

GTranslate

 

Rólunk

CUI PRODEST? (KINEK AZ ÉRDEKÉBEN?) PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Mátyás Tibor   
2014. július 15. kedd, 15:25

Gyakran tették fel ezt a kérdést az ókori Róma döntéshozói, ha vitás esetekben állást kellett foglalni egy-egy kényes kérdés eldöntésekor. Nos, ezt a kérdést a mai Magyarországon is fel lehet tenni, mert nagyon sok területen aktuális. Kinek az érdeke, hogy a roma társadalom mielőbb felzárkózzon? A válaszom az, hogy elengedhetetlen feladatunk, ha úgy tetszik mindannyiunk „küldetése”.

Mi mondatja ezt velem? Nos, az a 42 év, amit a pedagógus pályán eltöltöttem, akár tanárként, akár középiskolai igazgatóként.  El tudja azt valaki képzelni, hogy mit érezhet  az a szegény gyermek az osztályban, akinek a szülei mindketten munkanélküliek és nincs pénzük, hogy kifizessék a gyermekük osztálykirándulásának a díját? Nálam egy tanuló sem maradt le az osztálykirándulásról. Addig mentem, kopogtattam és legvégső esetben saját magam fizettem be  a hiányzó összeget, de senkit nem hagytam otthon. Mit kell tenni a felzárkóztatás érdekében? Hitem szerint elengedhetetlen a színvonalas oktatás a roma és nem roma gyerekek körében, mert számtalan példával  tudom bizonyítani, hogy kiváló eredményeket lehet elérni, a hátrányos helyzetű gyerekekkel is. Az persze lehet, hogy jó néhány gyerekhez meg kell találni a ,,kulcsot”.

De ha ez sikerül  a pedagógusnak, bizton állíthatom, hogy sok-sok sikerélménnyel lesz gazdagabb a pedagógus, nos ez a kulcsa mindennek. Lehet, hogy megköveznek néhányan az oktatásban tevékenykedők közül (direkt nem használom a pedagógus szót), azért, amit most leírok, de végre ki kell mondani, hogy nagyon sokan csak azért mentek a pedagógus pályára, mert jó néhány más helyre nem vették fel, mivel a középiskolában elért tanulmányi eredményük bizony gyengécske volt. Ez kérem kontraszelekció! De ha ettől eltekintünk (bár nem kellene), legalább szeretné azt, amit csinál. A tanulóra panaszkodó pedagógus olyan, mint a tengerre panaszkodó tengerész. Kijelentem, hogy a pedagógusnak a bölcsődétől az egyetemig bezárólag igen is szeretnie kell a tanulókat. Messze nem arról van szó, hogy ledarálom az anyagot (jobb esetben) és megyek a következő osztályba.

A pedagógus legfőbb ,fegyvere” a hit és a hitelesség. A tanár nevel az egyéniségével, az öltözködésével, a viselkedésével. Persze ezeket célszerű úgy „használni”, hogy a tanulók számára természetes legyen. ,,A diák nem edény, amit meg kell tölteni, hanem fáklya, amit meg kell gyújtani.” (Sas Elemér) Mert tanárnak lenni nem élet-halál kérdése, annál sokkal fontosabb. A tanár legjobb eszköze a tanár személyisége. Pályafutásom alatt számtalanszor előfordult, hogy egy-egy jó felelet, vagy egyéb dicsérendő dolog után megveregettem a már nálam is magasabb fiúk vállát elismerésem jeléül. A legnagyobb meglepetésemre még a 20 éves érettségi találkozón is volt aki emlékezett rá.

Szintén feledhetetlen emlék számomra, amit a 27 éve szakmunkásvizsgázott volt tanulóm idézett fel (jelenleg a Hosszúpályi Cigány Önkormányzat vezetője), amikor egy nem teljesen ötös feleletekor azt  mondtam neki, hogy „na ne mond, hogy smucig a magyar” és megkapta az ötöst. Egyébként attól kezdve nem volt szükség a túlzott jóindulatra, mert mindég kiválóan felelt. Visszatérve az eredeti kérdésre, bár eddig is arról beszéltem, hogy ugyan kinek fontos az ami az iskolákban történik? Mindannyiunknak, az egész társadalomnak, ettől függ a jövőnk.

Jól képzett szakemberekre van szüksége az országnak. Nem engedheti meg  az ország, hogy az, aki akar dolgozni, az csak a segélyből éljen. Ha elhisszük azt, hogy a gyerekek az alapintelligenciájuk akár 70 %-át 7 éves korukig szerzik meg, akkor bizony mit lát nagyon sok gyerek nap mint nap? Azt látja, hogy a szülei nem dolgoznak, csak maximum nézik a TV-t. Ezzel a gyerekkel nehéz elhitetni, hogy iskolába kell járni. Ez a gyerek alultáplált (testileg és lelkileg is), ingerszegény környezetben él, ha bekerül egy idegen környezetbe, visszahúzódó, esetenként agresszív.

Véleményem szerint  a roma értelmiségnek, illetve az ismert roma művészeknek, sportolóknak is lényegesen nagyobb szerepet kellene vállalni a romák felemelkedésében. Én azt tapasztaltam, hogy a roma közösségből kiszakadt, sikeres cigány emberek beilleszkedése nem egyszerű. Talán Szabó Tünde szociológus életútinterjúiban szereplő megfogalmazás fedi a valóságot: „cigánynak túl magyar, magyarnak túl cigány vagyok”, mondja egy megkérdezett.

Hiszem azt, hogy jelenleg   az ország abba az irányba megy, hogy a munkahelyteremtésekkel a lehető legkisebb számú lesz a munkanélküliség. Ha ez sikerül, és elfogadható anyagi körülmények között élhetnek a most még szegény gyermekek, a felzárkóztatásuk is lényegesen  könnyebb lesz.

 

(Mátyás Tibor, nyugalmazott középiskolai igazgató, tanácsos, közoktatási szakértő)

 

 
Copyright © 2024 Kethano Drom - Közös Út. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
 

Tehetség

Örökségünk nyomában

PTK roma tananyagok

Emlékezet

Portré

Közös Út a Facebookon

Mottó


„A cigány kultúrának intézményekre van szüksége...
Én ezt egy kulturális autonómia intézményrendszerén belül képzelem el, amely nem szavakból, hanem láncszemként egymáshoz kapcsolódó intézményekből állna.”

***

Részlet Orbán Viktornak  2008. április 11-én elhangzott beszédéből.


 

Civilhang

SZEMlélek

Galéria